TRANSPORT PÚBLIC DEFICITARI

Us mostram la queixa conjunta que ens han fet arribar els usuaris i les usuàries del Tren que tenim a Mallorca. És ben hora d’exigir allò que ens mereixem!

 

Els Usuaris del tren i el Consorci de Transport de Mallorca (CTM)

 

La gent que habitualment viatgem amb tren,  sabem que moltes  persones s’han queixat dels problemes generats pel mal funcionament  del les Targetes Intermodals  i pel complicat sistema de tarifes que ha imposat el CTM.

Fa quasi dos anys que el CTM  va imposar les noves targetes,  però les màquines expenedores i les validadores,  encara no permeten carregar o validar les targetes a pensionistes,  joves menors de 26 anys  i  membres de famílies nombroses, col·lectius que tenen dret a un descompte del 50%  en el preu del bitllet.

El nou sistema ha resultat extremadament car per a l’administració i molt complicat i poc pràctic per a la majoria dels usuaris.

         Són moltes les persones que  no poden carregar la “Súper Targeta Intermodal” i els dies que el tren arriba tard a Palma, (en hora punta,  a vegades s’han superat els 20 minuts de retràs) aquestes persones no poden sortir de l’estació,  perquè ningú els ha despatxat el bitllet corresponent i el CTM, que no en sap res de trens,  té tancades les sortides.   Amb aquesta situació,  els pensionistes, els joves i membres de famílies nombroses que no poden carregar la targeta,  han de fer una incòmoda espera, amb molta de paciència i molts de nervis per a poder adquirir un bitllet senzill que els permeti poder sortir de l’estació. Es donen  casos de persones d’aquests col·lectius, que utilitzen el tren diàriament,  que han hagut de renunciar al descompte que els hi pertoca i han carregat la targeta pagant el preu establert amb caràcter general, per tal d’evitar les molèsties d’haver de fer coes cada dia per adquirir el bitllet.

Ens consta que fins i tot  Serveis Ferroviaris de Mallorca ha demanat al CTM que realitzi les modificacions tècniques necessàries per a què els col·lectius esmentats puguin carregar la targeta de transport amb els preus reduïts als quals  tenen dret, fet que facilitaria molt la feina a la mateixa empresa (ja no es produirien les coes diàries per adquirir bitllets a l’estació de Palma)  i evitaria moltes molèsties a aquests usuaris.  Però això al CTM,  ni l’importa  ni l’interessa,  perquè la seva funció és la recaptació i  el cobrament de les tarifes, el control i el seguiment de tots els potencials defraudadors que utilitzem el tren.  

Els usuaris del tren com és natural tenim obligacions i aquestes estan correctament escrites i exposades  dins els vagons dels trens.   És de suposar però,  que encara que no estiguin per escrit i exposats en els vagons dels trens,  també ens corresponen uns drets,  de qualitat,  de  puntualitat,  de  comoditat  i  eficiència del servei,  que no els podem gaudir.

En conseqüència hem d’entendre que la satisfacció dels passatgers,  al CTM  ni l’hi va,  ni l’hi ve,  ni l’importa  i així  a poc a poc,  van suprimint la consciència de Servei Públic  de  Serveis Ferroviaris de Mallorca.

 

 

Associació d’Usuaris i Usuàries del Tren

 

http://autren.balearweb.net

Anuncis
Comments
3 Responses to “TRANSPORT PÚBLIC DEFICITARI”
  1. Gaudiu del tren. A Llevant trobam més eficient una xarxa d’autobusos que arribi a tots els nuclis de població.

  2. Per solucionar els problemes de mobilitat de la comarca de Llevant el tren no és la solució. Els motius que consideram són varis. (1) El tren només s’atura a 5 nuclis de població (Manacor, Sant Llorenç, Son Carrió, Son Servera i Artà) on hi viu menys de la meitat de la població de Llevant, i a l’estiu molta menys gent encara. (2) El tren no arriba a la costa. La gent de poble no podrà anar en transport públic a fer feina a la vorera de mar, i la gent que viu a vorera de mar no pot anar a l’institut o a les escoles de Manacor i Artà en tren, com bé van expressar fa dues setmanes els pares i mares d’alumnes de s’Illot. (3) La infrastructura del tren és caríssima. Amb aquests doblers es podria comprar i mantenir una xarxa d’autobusos adequats al nombre de persones que necessiten desplaçar-se d’un lloc a l’altre. Aquests autobusos podrien arribar a tots els nuclis de població i passar amb molta freqüència, no com ara funciona AUMASA. Si AUMSA no és la solució és el problema, però la solució a aquest problema no és el tren. (4) El tren no substitueix el cotxe. Molta gent necessitarà el cotxe per arribar a l’estació. En trajectes curts això no té sentit perquè ja s’arriba directe al lloc final de destí. (5) Aquest tren no enllaça amb el que ja existeix. Es farà una nova estació devora el SYP o el cementiri vell i no queda clar com els usuaris aniran d’una estació a l’altre, tammateix hauran d’agafar finalment un autobús. (6) Hauran de vallar les vies, això significa que molts camins públics quedaran tallats i s’hauran de fer camins alternatius (expropiacions) per a arribar a les finques de foravila.

    Consideram que el tren no és la solució als problemes de transport públic de la comarca de Llevant, una comarca poc densa i amb la població molt dispersa. Consideram que s’han d’estudiar solucions més adients i flexibles, socialment justes, econòmicament viables i medioambetalment respectables per aquesta comarca. Hem de ser exigents i no ens podem conformar amb una proposta de tren aberrant que (1) no connecta amb el tren que va a Palma, el projecte exposat no ho connecta, i no sabem quins polítics tendrem més endavant, no ens creim cap promesa política, (2) no arriba a tots els nuclis de població, (3) no ens permet prescindir del cotxe, perquè no podem arribar a la costa en tren, (4) la capacitat de càrrega del tren permet predir un augment de població i especulació urbanística al voltant de les estacions per justificar la seva inversió.

    T’agraim que facis arribar aquesta informació a tothom que coneguis i que actuis en conseqüència. Tenir un transport públic útil per tothom també depèn de tu.

    La plataforma Mallorca-Llevant.
    http://mallorcallevant.blogspot.com

  3. ocbarta2008 ha dit:

    Bon dia, Mallorca Llevant.

    Si bé són certes moltes de les coses que deis, n’hi ha d’altres que no les puc entendre. Com és que és ara que arriba el tren que pensau que una bona xarxa de busos és la solució? Com pot ser que en tants anys, no la tinguem, aquesta xarxa. No crec que sigui incompatible una cosa amb l’altre. Hem de poder exigir les dues coses. Tren i bus, i de qualitat, i si pot ser gratuït millor.

    El tren és un transport net, poc impactant, ràpid i eficaç. Deficitari, sí, com tot el transport públic.

    Certament, ara no arribarà a la costa, però hi haurà d’acabar arribant. No es va fer el món en dos dies. Caldrà seguir exigint més vies, fins arribar a tenir una xarxa com la de qualsevol país europeu, o comunitat autònoma de l’estat espanyol. És just demanar el que ens pertoca.

    D’altra banda, la cultura de transport públic tarda uns deu anys, segons estudis sociològics, a instaurar-se dins una societat. La nostra, no n’ha tingut mai de transport públic, i ara tot just comença a treure el cap. Pàciència i a exigir.

    Però torn al principi, us he de demanar el perquè és ara que voleu busos. No he vist mai cap campanya vostra en trenta anys, i ara que arriba el tren, ara sí. Em recorda al cas del mallorquí, el català i l’espanyol.

    I dels polítics no ens en refiam… no, jo tampoc, però de moment els únics que han fet alguna cosa pel transport públic són els que governen ara. Els anteriors, feren un metro glorios, de museu, i això sí, impressionants autopistes mortals!! com la d’Inca a Sa Pobla.

    Jo crec, per tant, que el tren és la solució. La primera passa.

    Feim Via!

    Salut!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: