PER ACABAR AMB AIR BERLIN

A causa de la gran polèmica que han aixecat les declaracions escrites del màxim representant de la companyia alemanya d’aviació, continuam des del nostre blog oferint-vos informació que tracten aquest tema. L’Obra Cultural Balear ha de vetlar, i vetla!, perquè successos com aquests no es produexin, i si es produeixen, respondre amb contundència i claredat contra ells.

La informació que us presentam la reproduïm directament del Diari de Balears. I posam, així, punt i final a un capítol vergonyós d’atac contra el nostre poble, la nostra llengua, la nostra cultura i la nostra identitat! Cap agressió sense resposta!

Antich es reuneix demà amb Middelmann per aclarir la polèmica entorn de l’ús del català a Air Berlin

El president del Govern balear, Francesc Antich, es reunirà matí en el Consolat de Mar a les 12.30 hores amb el director d’Air Berlin a Espanya i Portugal, Alvaro Middelmann, amb l’objectiu d’aclarir la la greu polèmica desencadenada entorn de l’ús del català per part de la companyia en les seves relacions amb els clients.

Segons van confirmar fonts de l’Executiu a Europa Press, el president vol «tancar» aquest conflicte amb Air Berlin perquè «no vagi més lluny», i ho farà a través del «diàleg». Les «bones relacions» que existeixen entre el Govern balear i Middelmann, que a més és president de Foment del Turisme, permetran demà acabar amb aquesta polèmica, que no porta a cap part, van opinar des de l’Executiu autonòmic.

A la reunió assistirà també la directora general de Política Lingüística, Margalida Tous, qui va enviar personalment l’abril una carta al director general de la companyia, Joachim Hunold, instant-lo a utilitzar el català en l’atenció personalitzada de la companyia, la documentació escrita, la pàgina web i les instruccions que comunica a bord de l’avió.

Aquesta missiva va provocar que Hunold escrigués un editorial a la revista ‘Air Berlin Magazin’ denunciant que el castellà s’ha convertit a les illes a una «llengua estrangera més», la qual cosa ha desencadenat en els últims dies múltiples reaccions en contra l’aerolínia alemanya.

Qui ha anat més lluny ha estat l’exdiputat d’ERC, Joan Puig, que en el seu blog va col·locar una esvàstica nazi al costat del logo de la companyia, després del qual Air Berlín ha anunciat que denunciarà.

LLORENÇ CAPELLÀ. Dimarts 10/06/2008

L’OBRA CULTURAL EN DEMANA LA SIGNATURA

Benvolgut (i un be negre!) senyor Hunold:

Com a persona que coneix la realitat de les Illes Balears (fora circumlocucions: com a català, mallorquí o català de Mallorca) i com a client d’Air Berlin (és a dir, que paga bitllo-bitllo el dret a volar) vull manifestar la meva decepció (indignació) per l’article recentment publicat a la revista Air Berlin Magazin en què, lluny de mantenir una relació de respecte cap a la llengua catalana que utilitzem molts dels usuaris de la companyia (aquí ja hem aigualit definitivament el to vindicatiu de la carta) s’hi expressen informacions que falsegen, tergiversen i criminalitzen la nostra realitat lingüística (millor dir: que són exponent d’una incultura pregona i d’una manera de pensar més pròpia de herr Goebbels, ministre de Propaganda del Tercer Reich, que d’un ciutadà alemany obert al món).

Amb aquest article Air Berlin no actua com una empresa que ha de donar servei (que ha de respectar) als ciutadans i ciutadanes, sinó com un agent en contra de la llengua que parla la majoria de la societat de les Illes Balears, el País Valencià i Catalunya (que parlen els catalans, simplement) malgrat la repressió lingüística patida durant la dictadura militar del general Franco (posats a ensabonar el colpista d’El Pardo, per què no diem “general de todos los ejércitos” que és com li agradava que l’anomenessin?).

Senyor Hunold (tornem-hi, torna-hi amb el senyoriu!), voldria aprofitar l’ocasió per fer-li notar que l’empresa que vostè dirigeix, tot i tenir Mallorca com un dels seus centres operatius (com la Legió Còndor, Pollença) no ofereix cap informació als usuaris en la llengua pròpia d’aquesta terra (la catalana, la catalana…!). Pensam que no seria cap trasbals per a una companyia aèria tan implantada a casa nostra (ara ja fem la farina blana a les totes) que el català es vehiculés com a llengua d’informació, de la mateixa manera que respecta (perquè es fan respectar) i fa servir (perquè l’hi obliguen) els idiomes dels altres territoris en què opera. D’aquesta manera acontentaria (canvieu de to, si us plau: no cal pidolar el dret a no ésser menystinguts) una gran part dels seus clients i consolidaria les relacions d’amistat entre Mallorca i Alemanya (parlem clar: de servitud de Mallorca envers Alemanya).

Atentament (Idò així: fotuts i banyuts i, a més a més, una capada!)

Signatura.

No amics meus, jo no signo.

GUILLEM FRONTERA  Dimarts, 10/06/2008

AIR BERLIN I EL GOVERN DE LES ILLES BALEARS

A la crònica d’Europa Press que ahir vaig poder llegir a dbalears.cat, Air Berlin anunciava accions legals contra Joan Puig davant la UE. Com se sap, Joan Puig havia prèviament adjuntat, en el seu blog, l’esvàstica a la marca de la companyia d’aviació. Air Berlin s’havia sentit insultada i al·ludia a unes ferides històriques encara recents que l’agermanament visual de les dues marques hauria remogut. Sempre segons Europa Press, fonts de la companyia asseguren que seria ben rebuda una nota de disculpa del Govern de les Illes Balears, car creuen que la directora general de Política Lingüística no s’hauria d’haver adreçat a Joachim Hunold a títol personal i amb aquestes reivindicacions.

A la crònica de referència, saltaven a la vista les relacions entre la companyia i la societat balear, el gran nombre de turistes que viatgen amb Air Berlin, però no s’hi podia trobar, ni amb lupa, cap paraula que faci pensar en una disculpa pel tracte que Hunold va donar a la llengua pròpia de la nostra comunitat. De la grollera recepció de la carta de Margalida Tous, amb acudit inclòs, no hi ha cap matisació a fer, si ens atenem a la crònica d’Europa Press (tot i que, d’una entrevista que avui es publica en aquest diari amb el senyor Alvaro Middelmann, tal volta es podria deduir que la companyia està interessada a rebaixar la temperatura assolida per tot l’afer).

No hi ha res de nou, per tant, en l’actitud de l’alta jerarquia de la companyia, com no sia que s’hi explicita el principi actiu de les seves relacions amb la societat d’aquesta comunitat, en el sentit que és la companyia qui en determina els termes i qui, per tant, pot decidir quins fets s’han de tenir en compte i quins altres poden ser menyspreats en la creació del context d’aquestes relacions. En aquesta actitud de supremacia hi ha el nucli pervers de tota la qüestió. La companyia s’arroga el dret de decidir què té sentit i què no en té en un tema crucial per a la societat illenca i d’una manera especialment sensible per a les capes més afectades davant el retrocés de la llengua. S’arroga el dret de decidir sobre quines prioritats hem d’establir; i el dret de definir la vivència que tenim de la llengua com el retorn a un debat medieval sense sentit.

A tot això, si no coneguéssim la condició d’herbes molles d’alguns dels nostres governants, no creuríem que, realment, les relacions de la companyia amb el nostre govern comunitari no es veuran afectades. Coneixent com coneixem els punts més dèbils del Govern de les Illes Balears, no tenim gaire raons per suposar que les fonts d’Air Berlin hagin mentit o exagerat en consignar el bon estat de les relacions. El fet és que amb el govern del molt honorable Jaume Matas es va crear, recrear o recuperar una cultura de complicitat del govern amb les grans empreses; i que res no ens indica que s’hagi frenat aquella inèrcia.

Que a hores d’ara el Govern de les Illes Balears no hagi manifestat públicament, amb tanta tranquil·litat com desitgi el molt honorable Francesc Antich, el seu suport a la Directora general de Política Lingüística i el seu rebuig a la turbulenta reacció de Joachim Hunold, és un motiu de preocupació i, alhora, una dada valuosa per a l’anàlisi de la qualitat política i humana de qui, en termes lul·lians, ho està afollant.

 

I LA DARRERA, DE VICENT PARTAL, DIRECTOR DE VILAWEB:

Ai Berlin!
Poseu de director general per a ‘Espanya i Portugal’ un amic íntim i afavorit del PP, adversari acèrrim de l’ecotaxa balear, un personatge que diu que el dirigent de l’extrema dreta austríaca Jörg Haider ‘és una solució perfectament demòcratica i constitucional’ i que corre a solidaritzar-se amb Pedro J quan encara es banya en la seua piscina irregular. Vinculeu-lo amb un director general alemany tan retrògrad que, al seu país, el premien amb el Dinosaure de l’Any 2007 per les seues opinions. I sumeu-hi una companyia aèria amb enormes dificultats que es pensa que pot pressionar el govern de les Illes (que ara jo no controlen els amics) a còpia d’insultar els catalanoparlants. El resultat es diu Air Berlin.

A mesura que passen les hores l’escàndol desfermat per l’estúpid i inaudit article de Joachim Hunold creix tant que ha arribat a Alemanya i tot. És molt difícil d’entendre que un directiu d’una gran empresa cometa un error tan gros. Allò que les grans empreses no volen de cap manera és maldecaps amb els clients i, per tant, defugen la polèmica, si no és imprescindible i de força major. Dedicar l’editorial de la revista d’Air Berlin a burlar-se del català és tan inconcebible com si la dedicaren a burlar-se dels polonesos, de les lesbianes o dels bevedors de Coca-Cola. En quin cap cap la idea d’enutjar una part dels teus possibles clients, gratuïtament i sense necessitat? Què s’hi guanya?

No cap en cap cap, sinó en un que no té els negocis al cap. Com és el cas. El director d’Air Berlin ‘per a Espanya i Portugal’, un tal Alvaro Middelmann, fa anys que no amaga les seues complicitats ideològiques. Encara el recorden a Palma aplaudint, tot encès, en Boadella i encara ressonen declaracions com les que va fer demanant que Madrid mantinguera el control de l’aeroport del Prat i que la Generalitat no poguera participar-hi. Amb el PP governant les Illes Air Berlin va fer un creixement tan enorme que hi ha qui considera que les operacions de Palma són un dels dos eixos econòmics vitals d’Air Berlin. El president Matas fins i tot va provar d’aconseguir que Air Berlin fóra una mena de línia oficial entre les illes i va afavorir tot d’actuacions que beneficiaven la companyia. Amb el nou govern de progrés no és que aquestes actuacions s’hagen acabat (el govern balear acaba de signar un acord amb Air Berlin per a una nova web turística), però l’ambient ja no és de ‘camaraderia’. I segurament que, a Middelmann, se li’n devia anar la mà escrivint.

I dic Middelmann perquè és difícil d’imaginar que Hunold tinga un coneixement prou detallat de la realitat mallorquina per a escriure el polèmic editorial. Més encara: quan va saltar la polèmica, un redactor de VilaWeb va mantenir una llarga conversa amb l’oficina de premsa d’Air Berlin ‘per a Espanya i Portugal’, i va ser surrealista. La cap de premsa volia convèncer-lo d’una persecució del castellà, amb un comportament i unes maneres ben allunyades d’allò que hom espera del càrrec.

Middelmann no és amic de l’actual govern de les Balears. Ben a l’inrevés. I és possible que no haja mesurat l’impacte d’un comportament tan absurd com la publicació d’aquell editorial signat pel seu cap superior. Si fins i tot l’edició alemanya del Financial Times se’n fa creus!

Però, dit això, segurament que la seua amistat amb el PP tampoc no ho explica tot. És possible que buscara arguments de xantatge, en vist que la gran expansió d’Air Berlin comença a fer figa. Els vols transatlàntics que anunciava des de Mallorca o des d’Alacant l’any passat mai no s’han fet, les accions de la companyia no paren de baixar i el rumor d’una possible compra per Ryanair (que, per cert, té una web impecable en català) són cada vegada més insistents. Tenint en compte que Palma és un dels punts més forts d’Air Berlin, potser l’article solament buscava més doblers institucionals, partint de la suposició nerviosa que Antich no seria tan generós com l’amic Matas. I també és possible que la fam anara de bracet amb la mengera.

Però el mal és que hi ha coses que ni ací ni a Berlín no són tolerables en una economia de mercat; que som massa els qui no pensem deixar a aquest senyor que faça brometes com aquesta i que, en el fons, hi ha gent que, per molt que vaja dient tot el dia que és cosmopolita, en realitat no té ni idea de com va el món.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: